Autyzm
Komora hiperbaryczna w leczeniu autyzmu i ADHD (zespołu nadpobudliwości psychoruchowej)
Badania nad układem nerwowym i sposobami przywracania jego właściwego funkcjonowania doprowadziły naukowców do wniosku, że znaczącym czynnikiem, także w terapii autyzmu oraz ADHD (zespołu nadpobudliwości psychoruchowej), może być zapewnienie komórkom mózgowym odpowiedniego poziomu dotlenienia przy wykorzystaniu komory hiperbarycznej.
TLENOTERAPIA HIPERBARYCZNA W AUTYZMIE
Autyzm to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na komunikację, zachowanie i interakcje społeczne. Choć nie ma jednoznacznej przyczyny autyzmu, uważa się, że jest wynikiem złożonej interakcji czynników genetycznych i środowiskowych. W poszukiwaniu skutecznych metod leczenia i terapii, naukowcy i klinicyści zwrócili uwagę na tlenoterapię hiperbaryczną (HBOT), która może oferować nowe możliwości w poprawie funkcjonowania osób z autyzmem.
Naukowcy z International Child Development Resource Centre pod przewodnictwem dra Dana Rossignola na Florydzie, których wyniki badań publikuje pismo „BMC Pediatrics”, przebadali reakcje 62 autystycznych dzieci w wieku od 2 do 7 lat.
Jak się okazało, po 40 godzinach terapii tlenem hiperbarycznym (w ciśnieniu 1,3 ATA) u małych pacjentów stwierdzono znaczną poprawę interakcji z otoczeniem, samokontroli i możliwości utrzymania kontaktu wzrokowego.
TLENOTERAPIA HIPERBARYCZNA W ADHD
Dzięki terapii HBOT u osób cierpiących na zaburzenia ze spektrum autyzmu oraz ADHD następuje widoczna poprawa:
- koncentracji,
- zdolności poznawczych,
- kontaktu wzrokowego (zdolność do patrzenia w oczy podczas udzielania odpowiedzi, utrzymywanie dłuższego kontaktu wzrokowego, umiejętność właściwej interpretacji ekspresji twarzy),
- świadomości czuciowej,
- funkcjonowania w kontaktach społecznych,
- komunikowania się – zwiększa się zasób słownictwa, budowane zdania są dłuższe, a pytania częściej zadawane,
- aktywności i zaangażowania,
- jakości snu,
- rozumienia związków przyczynowo-skutkowych (w tym rozumienia nowych pojęć i świadomości konsekwencji),
- radzenia sobie z rozwiązywaniem problemów,
- rozumienia języka (m.in. większa dociekliwość),
- inicjowania nowych zadań,
- badania nowych możliwości.
Dowiedz się więcej:
https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2431-9-21
https://www.hyperbaricoxygentherapy.org.uk/news-articles/hyperbaric-oxygen-therapy-shows-promise-for-concussions-and-autistic-patients
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3472266/pdf/2045-9912-2-16.pdf